Prague International Design Festival

Back

Ceny Czech Grand Design 2018 znají vítěze

1. 4. 2019

Ceny Czech Grand Design znají vítěze. Grand designérkou roku 2018 je Tereza Rosalie Kladošová

Ve středu 20. března 2019 byli oceněni nejlepší designéři za rok 2018. Ceny letos ovládla talentovaná módní designérka Tereza Rosalie Kladošová, která byla zvolena Grand designérkou roku. Vítězové si odnesli speciální trofej – brýle proti oslnění slávou navržené Nastassiou Aleinikavou. Autoři byli oceněni v devíti kategoriích, které pokryly produktový a módní design, šperk, fotografii, ilustraci a grafický design. Slavnostní předávání proběhlo v přímém přenosu ČT art.

Tereza Rosalie Kladošová, absolventka pražské UMPRUM a UTB ve Zlíně, na sebe již několikrát upozornila výrazným experimentálním rukopisem své tvorby. Tvůrčí talent Kladošové zasahuje kromě módy také do stylingu, scénografie a produktového designu - ve spolupráci s Annou Štěpánkovou navrhla v loňském roce úspěšnou kolekci tuftovaných koberců. V jejích autorských textiliích a oděvech se mísí inspirace domáckým tvořením, kýčem a naivitou se smyslem pro sofistikovanost a estetickou hodnotu umění. „Kolekce Merino Recycle navazuje na Terezinu zkušenost s merino vlnou z International Woolmark Prize. Je založená na upcyklaci zbytků z průmyslové produkce. Různobarevné kusy merina skládá do výrazných grafických koláží, fixovaných pomocí vpichového stroje v děčínské textilce. Tyto autorské textilie jsou základním inspiračním motivem a materiálem celé kolekce. Definují tvary kabátů, bund a sukní. Na grafické motivy z upcyklovaného merina dál plynule navazují potisky na topech, šatech a sukních,“ popsala Veronika Ruppert, novinářka a členka poroty kategorie Módní designér roku. Designérka z Velkého Meziříčí se v nominacích objevila již třikrát; v roce 2014 v kategorii Objev roku, v letech 2015 a 2016 pak jako Módní designér roku. Letos si odnáší titul poprvé a rovnou absolutní vítězství – Grand designér roku.

Ostře sledovanou kategorii Designér roku – Cenu Ministerstva kultury ČR ovládla letos Lucie Koldová, která v loňském roce představila mimořádnou novinku Chips Chair pro českou značku Ton, svítidla Jack O´Lantern pro Brokis, kde působí jako kreativní ředitelka, a objekt Blossom. Úspěch zaznamenala také v Kolíně, kde vytvořila instalaci Das Haus na prestižním veletrhu IMM. V kategorii Designér šperku připadlo první místo  Janje Prokić, která představila kolekci Homa a fantaskní koruny pro královny. Původem srbská šperkařka s osobitým stylem si odnesla v pořadí druhou cenu v kategorii šperk a vystřídala tak na pomyslném trůně Nastassiu Aleinikavu.  Mezi grafickými designéry zvolila Akademie vítězný projekt Veroniky Rút Novákové, která se zaměřila na vizuální smog a přemíru nevzhledných reklam v Brně. Koncept a vizuální identita Manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven jí nakonec vynesly první místo. Nejlepší fotografkou roku je Hana Knížová. Po loňském finálovém umístění si odnáší vítěznou trofej za fotografie Nadotek pro magazín Proč ne?!, kampaň Pigmentarium Perfume a Kids pro Stella McCartney a fotografie ZŠ a ZUŠ Líbeznice pro projekt Projektil33.

„V rámci letošních cen můžeme sledovat hned několik zásadních směrů, kterými se současný design ubírá. Důraz na ekologii a recyklaci, který můžeme vidět zejména v práci s materiály, chápání designu jako způsob řešení problému – třeba v grafickém designu, kdy se jedná v podstatě o výzkum a sociální design. Ale stále je v designu přítomno hledání krásy a dokonalosti – jasně patrné zejména u kategorie Designér roku. Letošní ceny dávají mnoho významných podnětů, protože ocenění autoři se vyjadřují k aktuální situaci světa,“ uvedla členka Přípravného výboru Cen Czech Grand Design a ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

Nejlepším výrobcem roku – Cena Design pro export byla zvolena firma Ton, která loni uvedla kromě Chips Chair od Lucie Koldové také kolekci Santiago 02 Reného Šulce. Tradiční dřevěný nábytek je rozšířením původní kolekce Santiago určené pro seniory a osoby se sníženou pohyblivostí. Cenu za nejlepší ilustrace si odnesl výtvarník Jindřich Janíček, který zaujal ilustrací pro komiks 75 stupňů Fahrenheita, Hospodářské noviny a Ilustrovanou ÚstavuČeské republiky. Kromě ilustrací Janíček stojí také za vydavatelstvím Take Take Take, které založil spolu s grafičkou Nikolou Klímovou. Objevem roku se stala Maria Nina Václavková se zdařilou kolekcí Offcuts, která kombinuje udržitelný přístup a stylovou módní obuv. Nelepené boty fungují jako skládačka komponovaná výrobcem dohromady. Dokazuje tak, že i bota, jindy složitá na recyklaci, může být součástí sustainable fashion.

Ceny Czech Grand Design každoročně uvádějí významnou osobnost v oboru do Síně slávy. Letos je jí výtvarník, ilustrátor a pedagog Jiří Šalamoun, který svými ilustracemi ozdobil desítky knih světových autorů, ale také filmových i divadelních plakátů. Ocenění za legendárního ilustrátora přišla na slavnostní ceremoniál převzít dcera Barbora Šalamounová.

Trofej pro třináctý ročník vytvořila loňská absolutní vítězka Nastassia Aleinikava. „Jako trofej jsem navrhla ochranné brýle proti záření slávy,” říká k ceně autorka. „Sláva totiž může člověka zasáhnout ve chvíli, kdy na to není vůbec připravený nebo naopak může být roky vytoužená. Ochranné brýle proti záření slávy mají dvojitou ochranu díky dvěma vrstvám speciálních optických čoček, které vítězi budou pomáhat v novém amploa,“ vysvětlila Aleinikava. Pro Grand designéra roku, absolutního vítěze, Nastassia Aleinikava navrhla ještě navíc speciální cenu – řád.

 

Slavnostní předávání letošních cen proběhlo v duchu tématu prchlivé, nepolapitelné a opojné Slávy. Režii galavečera měla na starosti stejně jako v uplynulých dvou letech choreografka a režisérka Jana Burkiewiczová. „Nastassia nastavila téma, které se mi moc líbilo, a tak jsme se rozhodli v duchu zkoumání slávy pokračovat. Rozhodli jsme se vytvořit jakýsi chrám či vesmírnou stanici, z které jednotlivé vítěze pošleme raketovým pohonem ke hvězdám. Přestože šlo samozřejmě o předávání cen, které má své zákonitosti, opět jsme se pokusili o komplexní gesamstkunstwerk, ve kterém se přirozeně prolínaly scénické obrazy s informacemi a hudbou,” vysvětlila Burkiewiczová. Moderátory a zároveň autory hudby večera se stali herci a muzikanti z formace Mutanti hledaj východisko Jan Vejražka a Jiří Konvalinka.

Hlavním partnerem cen je Česká spořitelna se značkou Erste Premier, poskytovatelem nadstandardních bankovních služeb. „Těší mě, že se znovu potkáváme u jedinečné příležitosti udílení prestižních Cen Czech Grand Design. V Erste Premier si svou roli dlouholetého partnera tohoto ocenění velmi užíváme. S radostí podporujeme talentované tvůrce a jsme nesmírně zvědaví na každý další ročník. Svět designu je unikátní v tom, že dokonale propojuje výjimečnost a funkčnost a slovo "design" je pro nás metaforou naší práce v Erste Premier. I my svým klientům nabízíme vedle kvalitních služeb výjimečné zážitky. Stojíme při nich na jejich cestě ke splnění snu, společně překračujeme hranice všedních dní a čerpáme inspiraci pro příští výzvy,“ říká Petra Ondrušová, ředitelka Erste Premier.

 

 

Výsledky Czech Grand Design 2018:

 

Absolutní vítězka, Grand designérka roku – Cena Erste Premier: Tereza Rosalie Kladošová

 

Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR: Lucie Koldová / křeslo Chips chair (Ton), svítidla Jack O`Lantern (Brokis), objekt Blossom

Módní designér roku: Tereza Rosalie Kladošová / kolekce Merino Recycle

Designér šperku roku: Janja Prokić / kolekce HOMA, koruny pro královnu

Grafický designér roku: Veronika Rút Nováková / koncept a vizuální identita Manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven v městské části Brno-střed (Statutární město Brno)

Fotograf roku: Hana Knížová / fotografie Nadotek (Proč ne?!), kampaň Pigmentarium Perfume a Kids (pro Stella McCartney) a fotografie ZŠ a ZUŠ Líbeznice pro projekt Projektil33

Ilustrátor roku: Jindřich Janíček / ilustrace pro komiks 75 stupňů Fahrenheita (magazín B), ilustrace pro Hospodářské noviny, ilustrace pro knihu Ilustrovaná Ústava České republiky (Take Take Take)

Objev roku: Maria Nina Václavková / kolekce autorského textilu Kontrasty a kontexty

Výrobce roku – Cena Design pro export: Ton / křeslo Chips Chair (Lucie Koldová), kolekce Santiago 02 (René Šulc)

Do Síně slávy byl uveden: Jiří Šalamoun

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies. However you may visit Cookie Settings to provide a controlled consent.
Settings Accept
You can refuse consent here.
×
Cookie settings

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorised as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyse and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customised ads.