5. 10. 2024
Designblok ocenil evropské talenty v rámci desátého ročníku soutěže Designblok Diploma Selection. O vítězích rozhodly nezávislé odborné poroty v novém složení v čele s prezidenty. V kategorii produktový design zvítězila absolventka německé Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle Sophia Reissenweber s projektem „Break-Up Lab“ postaveném na biotechnologickém rozkládání polyesteru a jeho následné recyklaci. Za nejzdařilejší módní práci označila porota diplomovou práci Nizozemky Nouky Rous, absolventky ArtEZ University of Arts v Arnhemu. Ve své kolekci „But by Reflection“ Rous zkoumala cítění sebe sama v kontextu společenských očekávání feminity. Do letošního ročníku se přihlásilo 197 absolventů z 63 evropských univerzit z 11 zemí, včetně zástupců z Česka a Slovenska, a do finále se probojovalo třicet nejlepších. Vyhlášení proběhlo v sobotu 5. října 2024 v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Vítězové obou kategorií obdrželi finanční odměnu 4000 EUR od partnera soutěže Ploom, věcné ceny a možnost samostatné prezentace na následujícím ročníku Designbloku. V rámci slavnostního večera také představily nové kolekce módní designérky Natálie Nepovímová a Barbora Rosa.
Cílem soutěže pořádané ve spolupráci s organizací EUNIC Cluster ČR je ocenit tvorbu nejtalentovanějších evropských diplomantů v oboru produktového a módního designu. „Diploma Selection oslavila desetileté výročí svého trvání. U jejího vzniku stál Designblok a EUNIC společně s Velvyslanectvím Nizozemského království. Od počátku byl stanoven jasný cíl: oslovit vysoké školy a akademie v Evropě, sebrat přihlášky jejich diplomantů a poté ukázat 15 nejlepších finalistů v kategorii módy a produktového designu v Praze na Designbloku. Chtěli jsme podpořit mladé designéry, kteří jsou na začátku své kariéry, kdy se rozhoduje o jejich budoucnosti. Klíčem k prestiži soutěže se stalo nejen renomé Designbloku a to, že za soutěží stojí EUNIC Cluster – tedy velvyslanectví a kulturní instituty z celé Evropy –, ale především fakt, že v porotě soutěže zasedají osobnosti, které jsou pro evropskou designovou scénu zásadní. Designérky a designéři tak mají možnost setkat se s lidmi, kteří jim mohou v kariéře poradit a pomoci,“ uvedla ředitelka festivalu Designblok Jana Zielinski a doplnila: „Jsme nadšeni, že se cíle soutěže podařilo naplnit. Děkujeme všem partnerům, díky kterým se soutěž může konat a díky kterým mohou začínající designéři snáze nastartovat svou vysněnou cestu za prací v oboru, který milují.“
Po několika letech došlo k úpravě fungování mezinárodních porot. V obou kategoriích byly ustaveni předsedající členové, zodpovědní za složení poroty a hlasovací proces. V čele poroty produktového designu stanula Tulga Beyerle, ředitelka Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, která je výrazným hlasem odborných porot Designblok Diploma Selection od samého počátku. Porotu dále doplnili: Evelien Bracke, kurátorka Design Museum Gent; nezávislý kurátor a umělecký ředitel Atelier LUMA Jan Boelen; ředitel Kunstgewerbemuseum / DESIGN CAMPUS, Státní umělecké sbírky Drážďany Thomas Geisler; a nezávislá kurátorka, filmařka a profesorka na HEAD–Genève Alexandra Midal. Porotu módního designu letos sestavil umělecký ředitel, nezávislý brand stratég a novinář Jan Králíček. Na hodnocení se dále podíleli: designérka a profesorka Liběna Rochová; módní kritik a novinář Sotiris Kaberis; designér a ředitel designu pro značku Bottega Veneta Krzysztof J. Lukasik; a brand stratég a expert na komunikaci v oblasti módy Alexandre Malgouyres.
„Různorodost představených projektů nám dokazuje, jak široký záběr má designérská disciplína v dnešní době – hledá odpovědi na více či méně urgentní otázky světa a společnosti a snaží se nacházet komplexní a efektivní řešení,“ uvedla k vyhlášení vítězů Tulga Beyerle. Porotu produktového designu nejvíce zaujal projekt Break-up Lab Sophie Reissenweber, který řeší konec jednoho emocionálního vztahu: vztahu textilie s jejím předešlým majitelem. Za pomoci biotechnologických procesů lze obsah polyesteru v použitých textiliích rozložit a takto získané složky pak přeměnit na umělou hmotu, která je biologicky rozložitelná. Jde o recyklaci jednoho typu vlákna do druhého. Estetický a funkční potenciál takového oblečení prezentovala Reissenweber na dvou příkladech, které jsou výsledkem procesu cirkulární recyklace. Prezidentka poroty Tulga Beyerle: „Od rešerše přes vědecké zkoumání, po vývoj konceptu, jeho prezentaci a komunikaci, Sophia odvedla vynikající práci. Jde příkladem a ukazuje, čeho design může dosáhnout holistickým přístupem. Designérka pečlivě zvažovala, odkud použité materiály pocházejí a kam směřují, a přitom vždy myslela na cirkulární ekonomiku a nacházela vysoce inteligentní řešení.“ Na druhém místě se umístil absolvent ženevské University of Applied Sciences and Arts Emile Demerliac. 29letý francouzský designér a audiovizuální umělec propojil v projektu své dlouhodobé zkušenosti s operním zpěvem a kultivací uměleckých a designových způsobů myšlení. Projekt PIPES HAVE THEIR WAYS je zvukový stroj, který potřebuje více lidí, aby hrál. Jde o infrastrukturu zvuku, která se skládá ze změti hadic, interaktivních částí a PVC trubek. Pro jeho užívání není zapotřebí žádných hudebních znalostí a každá jeho aktivace je sama o sobě jedinečnou zvukovou performancí, která spojuje lidi. Propojením procesu stavění varhan s metodami DIY („do it yourself“) vzdává toto dílo poctu dějinám techniky stejně jako lidské kolektivní inteligenci, která je schopna s nimi volně improvizovat. Na třetím místě se umístila svítidla LYFT Romana Freynhofera z New Design University v St. Pölten. Svítidlo LYFT bylo navrženo pro bytové prostory. Její minimalistický vzhled a vynalézavý klip na kabel vychází z výtahové technologie, a toto inovativní řešení umožňuje vést elektrické napájení skrze jeden jediný kabel, který současně umožňuje posuvné polohování těla lampy. Intuitivní systém nabízí rychlé nastavení intenzity a teploty světla.
Na mole pak porotu nejvíce oslovila přehlídka nizozemské designérky Nouky Rous. Absolventka univerzity ArtEZ v Arnhemu v kolekci But by Reflection zkoumá cítění sebe sama v kontextu společenských očekávání ohledně feminity. Kolekce se zabývá momentem, kdy se člověk postupně stává sám sebou. Ze zbytkových materiálů vytvořila křehké skulptury, z nichž ochranné ulity a transparentní zranitelnost odpadávají jako nepotřebný kokon. „Móda je postavena na příbězích. Na tomto konkrétním nás zaujalo, že jej oděv dokáže vyprávět sám o sobě, bez nutných vysvětlivek. Rous vnímá módu jako prvek politického a performativního umění. Ceníme si jejího udržitelného způsobu získávání látek i dokonalých forem, které jsou navzdory různorodosti materiálů velmi koherentní,“ odůvodnil volbu poroty Sotiris Kaberis. Na druhém místě se umístil absolvent Královské akademie umění v Haagu Peter Wertmann, který se ve své diplomové kolekci Lost Product of Society“pokusil zachytit podstatu arktického a antarktického průzkumu, ale také kontrast mezi širou, otevřenou krajinou a ukázněným životem ve vymezeném prostoru. Na třetím místě se umístil student Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Aleš Hnátek, jehož projekt Wardrobe zkoumá principy italského uměleckého hnutí Arte povera a filozofie wabi-sabi.
Vítězové obou kategorií obdrželi finanční odměnu 4000 EUR od partnera soutěže Ploom a výherci prvních, druhých a třetích míst mají možnost samostatné prezentace na následujícím ročníku Designbloku. Slavnostním ceremoniálem v Lobkowiczkém paláci provázela kreativní producentka Českého rozhlasu Veronika Ruppert. Předávání cen za účasti mezinárodní poroty a hostů i široké veřejnosti doprovodily dvě módní přehlídky. Kolekci „Forget-Me-Not“ představila vítězka Designblok Diploma Selection Natálie Nepovímová a Barbora Rosa představila svou novou capsule kolekci.
26. Designblok představil 236 designérů, studií, firem a zahraničních hostů. Největší přehlídka designu a módy ve střední Evropě proběhla od 2. do 6. října 2024 na Pražském hradě, v Muzeu Prahy, Bastionu Florenc, Uměleckoprůmyslovém museu a na dalších lokacích po Praze. Výstava Art House v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze pokračuje do 20. října, výstava Bóda Horák: Biosféra do 28. října 2024. Více informací najdete na designblok.cz.
PRODUKTOVÝ DESIGN:
Sophia Reissenweber – Break-up Lab / Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
Emile Demerliac – PIPES HAVE THEIR WAYS / University of Applied Sciences and Arts, Geneva
Roman Freynhofer – LYFT / New Design University, St. Pölten
MÓDNÍ DESIGN:
Nouka Rous – But by Reflection / ArtEZ University of the Arts, Arnhem
Peter Wertmann – Lost Product of Society / Royal Academy of Art, The Hague
Aleš Hnátek – Wardrobe / Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
PRODUKTOVÝ DESIGN: Tulga Beyerle, ředitelka Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; Evelien Bracke, kurátorka Design Museum Gent; Jan Boelen, nezávislý kurátor a umělecký ředitel Atelier LUMA; Thomas Geisler, ředitel Kunstgewerbemuseum / DESIGN CAMPUS, Státní umělecké sbírky Drážďany; Alexandra Midal, nezávislá kurátorka, filmařka a profesorka na HEAD–Genève
MÓDA: Jan Králíček, umělecký ředitel, nezávislý brand stratég a novinář; Liběna Rochová, profesorka a designérka; Sotiris Kaberis, módní kritik a novinář; Krzysztof J. Lukasik, designér a ředitel designu pro značku Bottega Veneta; Alexandre Malgouyres, brand stratég a expert na komunikaci v oblasti módy