2. 10. 2017
Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková připravili pro Designblok obří cukrárnu
Výstaviště Holešovice poskytne už potřetí zázemí stovkám designérů a firem, které se budou na 19. Designbloku prezentovat. Prostor vstupní haly alias Designérie letos koncepčně uchopili designéři Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková. V rozhovoru odkrývají inspiraci českou cukrárnou a hravost interaktivních instalací, které si užijí nejen děti, ale i dospělí. Celý rozhovor najdete na stránkách našeho hlavního mediálního partnera CZECHDESIGN.CZ.
* Jaké je téma letošního Designbloku a jak jste jej uchopili?
MV: Letošním tématem Designbloku je jídlo. Naším úkolem bylo zmocnit se tohoto tématu a připravit scénografii pro hlavní sál, což není úplně jednoduchá věc. Výstaviště má totiž velmi striktní instalační program a člověk musí navrhnout něco, co bude realizovatelné za dva dny. Je potřeba přemýšlet scénograficky a divadelně, takže i tak jsme se k tomu postavili my.
VJ: Tím, že je ten vstupní prostor opravdu velkej, museli jsme počítat s tím, že v tom velkým prostoru může náš návrh vypadat malý, nepatřičný nebo se jednotlivé věci ztratí. Je tedy potřeba přemýšlet i v určitém měřítku.
MV: Na letošní téma jsme zareagovali vlastně po Česku. Byla by škoda, kdyby galeristé a kurátoři přijeli ze Západu do Prahy a viděli to stejné, co jinde, anebo řešili podobný témata, co řeší další design weeky. My téma jídla bereme z pohledu lidí žijících v týhle zemi, kteří se čtvrt století po revoluci učí péct chleba a vařit jídlo, protože kultura jídla tady byla vlastně strašně poddimenzovaná. Současně přichází nová generace hipstrů, kteří zakládají podniky, kavárny a restaurace a na jídle zase záleží.
Kultura a její kuchyň je často nějak spojená se svými koloniemi. My nemáme moře a rybolov, ani jsme neřešili dobývání území, abychom získali jídlo. Rozhodli jsme se pojmout scénografii jako cukrárnu i proto, že jsme tady, oproti jiným kolonizároským zemím, na jejichž kuchyni mělo dobývání vliv, jakoby trochu uzavření.